حذف ناهار. خوب یا بد؟

حذف ناهار، خوب یا بد؟

شاید شنیده باشید که بعضی از افراد حذف ناهار رو به منظور کاهش وزن و سایز پیشنهاد میدهند. در این نوع رژیم شما مجاز هستین که وعده صبحانه و شام را به طور کامل و با میزان دلخواه مصرف نمایید و تنها کافیست ناهار را از برنامه روزانه خودتان حذف کنید.

فواید حذف ناهار

  • طرفداران این نوع رژیم بیان میکنند که با حذف ناهار سبک تر هستند و احساس کسلی و خواب آلودگی روزانه آنها از بین رفته است.
  • بسیاری از این افراد بیان میکنند که سایز دور کمر و شکم آنها کاهش یافته است.

مضرات حذف ناهار

  • حذف ناهار یا هر وعده غذایی دیگر سبب میشود تا اشتهای فرد برای وعده غذایی بعدی به میزان زیادی افزایش یابد
  • در اکثر مواقع سبب پرخوری و عدم کنترل مقدار دریافتی به علت احساس گرسنگی و افت انرژی می شود
  • حذف وعده سبب افزایش تمایل به ریزه خواری من جمله انواع تنقلات یا مصرف بیشتر از حد میوه میگردد
  • به خوبی میدانیم که بدن ما بسیار هوشمند است و خودا با شرایط متفاوت تطابق میدهد. حذف وعده سبب گرسنگی طولانی مدت میشود و بدن تصور میکند که به یک علت خاص ویا یک شرایط ویژه همچون جنگ ، قحطی و … دسترسی شما به غذا محدود شده است.
    بنابراین میزان مصرف کالری و سطح سوخت و ساز را کاهش میدهد و شروع میکند به ذخیره سازی و نگهداری از ذخایر چربی برای مقابله با شرایط ویژه احتمالی. بنابراین با حذف وعده بعد از مدتی دچار استپ وزنی ، خواهید شد.
  • در زندگی های کنونی معده و سیستم گوارش اکثر افراد ضعیف می باشد و توانایی هضم وعده های غذایی سنگین و حجیم را ندارد. بنابراین با صرف غذایی زیاد به ویژه در وعده شام، دچار سوهضم و یا به اصطلاح طب سنتی ” نفخه” خواهید شد.

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق حذف وعده برای اکثریت افراد مضر می باشد. و طب سنتی هم تنها این راهکار را به افراد دارای معده با طبع گرم ( معده های با هضم قوی) پیشنهاد میکند.

بلکه افزایش تعداد وعده های غذایی و میان وعده ها و کاهش حجم غذای مصرفی در هر وعده، پیشنهاد میشود.

زیرا این راهکار میتواند سبب پیشگیری از ضعف، کنترل بهتر جویدن غذا ، کاهش سو هضم، کنترل مقدار غذای دریافتی و افزایش سطح متابولیسم( سوخت و ساز) گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *