در این هوای آلوده چه بخوریم؟

در این هوای آلوده چه بخوریم؟

هوای آلوده، از معضلاتی است که امروزه ن تنها در شهر های بزرگ کشور بلکه در شهرهای کوچک تر نیز ، سلامتی افراد و موجودات زنده را تحت تاثیر قرار میدهد.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ریوی و تنفسی، افزایش سطح آلودگی با فلزات سنگین همچون سرب و جیوه و در نتیجه مشکلات کبدی و کلیوی، کاهش رسیدن امواج خورشید و نتیجتا ایجاد کمبود ویتامین دی و …از جمله عوارض این آلودگی هوا می باشند.

واقعیت این است که هیچ راهکار یا غذا یا دارویی نمیتواند به شکل کامل از تاثیر هوای آلوده روی بدن، جلوگیری نماید. اما در این مقاله میخواهیم با غذاها و مکمل های نجات دهنده ای آشنا شویم که تا حد زیادی تاثیرات منفی آلودگی هوا روی بدن را کاهش میدهند.

شیر و لبنیات کم چرب

کلسیم موجود در شیر و لبنیات با فلزات سنگین وارد شده به بدن باند میشود ( به آنها متصل میگردد) و سبب دفع آنها از بدن میشود.

دقت داشته باشید که حتما می بایست از لبنیات کم چرب استفاده شود زیرا چربی ها مکان مناسبی برای انباشت و ذخیره سازی این آلودگی ها و فلزات سنگین هستند.

افرادی که دارای طبع بدن سرد هستند میتوانند شیر را به صورت گرم و ولرم و مخلوط با کمی عسل و ادویه جاتی همچون دارچین یا زردچوبه مصرف نمایند که موجب افزایش خواص آنتی اکسیدانی شیر نیز می شوند.

امگا3

اسیدهای چرب بلند زنجیره و غیر اشباع همچون دوکوزاهگزاانوئیک اسید(DHA) و ایکوزا پنتا انوئیک اسید(EPA) نیز میتوانند به این فلزات سنگین متصل شده و سبب دفع آنها از بدن شوند. علاوه برآن اسیدهای چرب امگا3 تاثیرات ضد التهابی دارند و التهاب ایجاد شده در اثر آلودگی هوا روی سیستم های بدن را کاهش میدهند.

بدن انسان و بسیاری از موجودات زنده و گیاهان قادر به ساخت این اسیدهای چرب نیستند و می بایست این اسیدهای چرب از طریق غذا و یا نوشیدنی و مکمل به بدن آنها وارد گردد.

فیتوپلانکتون ها یا موجودات تک سلولی بسیار کوچک که در آب های آزاد وجود دارند منبع بسیار غنی از این اسیدهای چرب می باشند. و تنها ماهیانی که از این فیتوپلانکتون ها تغذیه میکنند، میتوانند منبع مناسبی از اسیدهای چرب امگا3 باشند.

پس تنها ماهیان جنوب منبع خوبی برای امگا3 می باشند.

دانه چیا، دانه کتان، گردو، ماهی سالمون و میگو از جمله منابع امگا3 می باشند.

در صورت نیاز میتوان از مکمل های حاوی امگا3 نیز استفاده نمود.

مصرف مایعات

مصرف کافی آب و مایعات در پاکسازی بدن از این آلودگی ها و دفع آنها از بدن بسیار موثرند.

دقت نمایید که انتخاب انواع آب میوه در مقادیر بالا ، به علت داشتن کالری بالا موجب ایجاد اضافه وزن میشود و توصیه نمیگردد.

میوه و سبزیجات رنگی

رنگ های موجود در انواع میوه ها و سبزیجات، نشان دهنده وجود مواد آنتی اکسیدان در آن ماده غذایی می باشند. هر کدام از این رنگ ها شامل سبز، زرد، قرمز، بنفش، نارنجی و …که در میوه و سبزیجاتی همچون : لبو، هویج، انار، انگور و … نشان دهنده وجود نوع خاصی از مواد آنتی اکسیدانی میباشد.

پس سعی کنید تا انواع میوه و سبزیجات با رنگ های مختلف را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از انواع آنتی اکسیدان ها بهره مند شوید.

زیتون و روغن زیتون

زیتون و روغن زیتون از بهترین مواد محافظت کننده بدن در برابر آلوگی هوا می باشند. اما به دلیل محتوای کالری بالای این مواد، در مقادیر محدود استفاده نمایید.

مکمل ها

در افرادی که به هر دلیل امکان تامین مواد آنتی اکسیدان از طریق رژیم غذایی وجود ندارد، میتوان از مکمل های حاوی این مواد استفاده نمود.

مکمل ویتامین سی، امگا 3، سلنیوم ، ویتامین دی از جمله این مکمل ها هستند.

یکی از مکمل های بسیار عالی برای کاهش عوارض آلودگی هوا و دود سیگار، مکمل جوشان ” ایر” میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *