با شکنندگی ناخن خداحافظی کن

با شکنندگی ناخن خداحافظی کن

ظاهر زیبا و استحکام ناخن ها، از تاثیرگذارترین موارد در زیبایی دست ها هستند. علاوه بر آن، شکنندگی ناخن ها میتواند انجام دادن کارهای روزانه شما را با اختلال مواجه کند.

تصور کنید که ناخن های شما بسیار شکننده هستند و در حین انجام کارهای عادی روزانه به راحتی خم میشوند، ترک میخورند یا میشکنند و همه جا گیر میکنند. این اتفاق به شدت باعث آزردگی و اعصاب خوردی شما خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تا با راهکارها و تغذیه ی مناسب برای مراقبت و استحکام بخشی به ناخن ها، آشنا شویم.

شست و شوی صحیح

چرم یکی از مقاوم ترین مواد موجود در طبیعت است. اما حتی این ماده مقاوم نیز با شست و شو و مواجه زیاد با آب، دچار آسیب و پوسیدگی میشود. چه برسد به پوست دست و ناخن های ما. همچنین مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی یا مایع و پودر شوینده لباس، حاوی آنزیم هایی برای حل کردن و از بین بردن چربی ها و آلودگی های ظروف و لباس ها هستند. آنزیم های موجود در این مواد سبب حل کردن و از بین بردن چربی و پروتئین موجود در ساختمان ناخن ها و پوست دست  و نتیجتا سست و شکننده شدن ناخن ها و ریش ریش شدن و پوسته پوسته شدن پوست دست و اطراف ناخن ها میشوند. بنابراین بهترین راه پوشیدن یک جفت دستکش نخی ( به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت با مواد پلاستیکی) و بعد از آن یک جفت دستکش پلاستیکی ( به منظور جلوگیری از تماس مستقیم دست ها با آب و مواد شوینده) میباشد.

روغن های تقویت کننده ناخن

حفظ رطوبت ناخن ها و پوست دست بسیار با اهمیت است. پس سعی کنید از شوینده های کرم دار جهت شست و شوی دست ها استفاده نمایید و بلافاصله بعد از شست و شو از رطوبت رسان مناسب استفاده نمایید.

ماساژ دادن بعضی از روغن ها به ویژه روغن دم اسب، موجب استحکام و تقویت ناخن ها می گردد.

ماده ضروری در درمان ریش ریش شدن کنار ناخن ها

سلنیوم، یکی از مواد مغذی ضروری برای استحکام ناخن ها می باشد و کمبود آن موجب شکنندگی ناخن ها و ریش ریش و پوسته پوسته شدن کناره ناخن ها می گردد.

علاوه برآن، سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها، اهمیت دارد و کمبود آن موجب احساس همیشگی خستگی، گیجی، ریزش مو و … میشود.

سلنیوم موجود در مواد غذایی به سلنیوم موجود در خاکی که گیاه در آن روییده است و یا دامی که از آن گیاه تغذیه کرده است بستگی دارد. خاک ایران و چین از لحاظ سلنیوم ضعیف است پس کمبود آن در این 2 کشور شایع تر می باشد.

به طور کلی انواع گوشت ها، تخم مرغ و تخمه آفتابگردان از منابع مهم سلنیوم هستند اما به شرط وجود سلنیوم در خاکی که گیاه در آن روییده و یا دام از آن تغذیه کرده است.

قاشقی شدن ناخن ها

علت اصلی این تغییر در فرم ناخن ها و ایجاد فرورفتگی و به اصلاح شبیه شدن ظاهر ناخن ها به ظاهر قاشق مانند، کمبود شدید آهن و یا کمبود شدید اکسیژن میباشد.

پس در صورت وجود این تغییر شکل، بررسی فرد بسیار ضروری است.

منابع عمده آهن: انواع گوشت ها چه گوشت قرمز، چه گوشت سفید و احشا همچون جگر، دل و … می باشد.

ترک خوردن ناخن ها

ایجاد ترک در ناخن ها اکثرا به علت خشکی آنها می باشد. این خشکی میتواند در اثر گرما و سرمای زیاد و یا استفاده زیاد از لاک ، مواد شیمیایی و لاک پاک کن ها ایجاد شود. برای پاک کردن ناخن ها، استفاده از لاک پاک کن های دارای استات از استون، بهتر است.   سعی کنید تا مرتب ناخن ها را مرطوب نگهدارید.

حفره روی ناخن ها

به وجود آمدن حفره های ریز روی ناخن ها میتواند در اثر ضربه و یا عوارض بیماری هایی همچون آرتریت، پسوزیازیس یا اگزما باشد.

ناخن های رنگ پریده

ناخن های رنگ پریده عموما نشان دهنده ابتلا فرد به کم خونی میباشد. دراین افراد حتما نیاز هست تا بررسی های آزمایشگاهی انجام شود و در صورت لزوم مکمل یاری آغاز گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *